Professionsrettet Simulation - Pædagogiske formater

MENINGSFULDE PRAKSISKOBLINGER, ØGET AKTIVITETSNIVEAU OG MULTIMODAL UNDERVISNING PÅ DE PÆDAGOGISKE DIPLOMUDDANNELSER

Operationalisering i spørgeskemaer med trivsel som case

4022708_document_document list_file_page_paper_icon

Studerende undersøger, hvordan trivsel operationaliseres

Bevægelsen fra undersøgelsesspørgsmål til spørgsmålsformuleringer i et spørgeskema kræver operationalisering. Trivsel er et ofte undersøgt emne i pædagogik og skole, og undersøgelserne har budt på mange operationaliseringer af begrebet ‘trivsel’.

De studerende vælger minimum to af nedenstående operationaliseringer. Øvelsen består i først at finde de relevante spørgsmål og svar, og derefter fokusere på, hvordan de er forskellige i spørgsmål og svar. 

Undervisningsministeriets undersøgelse af trivsel

Børns Vilkårs undersøgelse af trivsel

Sundhedsstyrelsens undersøgelse af trivsel

VIVE’s undersøgelse af trivsel

Dansk Center for Undervisningsmiljøs undersøgelse af trivsel

3506389_document_file_page_pen_sheet_icon

Studerende operationaliserer selv trivsel i ét spørgsmål

På baggrund af deres analyse af de forskellige måder at operationalisere trivsel på, skal de selv udarbejde ét spørgsmål med svar, der bedst kan afdække unges trivsel.

Alle studerende sætter deres bud ind i et fælles dokument, og der stemmes om, hvad det bedste bud er (dette kan fx gøres i AhaSlides via SkoleTube). Derefter tages der en plenum-snak om styrker og svagheder ved de forskellige bud.

3506389_document_file_page_pen_sheet_icon

Opsætning og afprøvning

Efter at have operationaliseret begrebet, skal de studerende sætte spørgeskemaet op i fx Microsoft Forms eller Google Analyse.

Herefter skal de gå sammen tre og tre og pilotafprøve spørgeskemaerne på hinanden. Herefter give feedback.

3506389_document_file_page_pen_sheet_icon

De studerende gennemfører dataindsamling med egne spørgskemaer i egen praksis

De studerende distribuerer spørgeskema i den relevante kontekst. De forholder sig løbende til:

  • Hvad er svarprocenten?
  • Er det nødvendigt at “rykke” respondenterne?
  • Hvilke baggrundsvariable (alder, køn, fag, erfaring m.v.) er relevante ift. at se, om besvarelserne er repræsentative for populationen?
  • Er der nogle særlige grupper, der ikke svarer?
  • Vurdere datagrundlagets repræsentativitet, herunder hvor eller dårligt det er til at drage konklusioner