Professionsrettet Simulation - Pædagogiske formater

MENINGSFULDE PRAKSISKOBLINGER, ØGET AKTIVITETSNIVEAU OG MULTIMODAL UNDERVISNING PÅ DE PÆDAGOGISKE DIPLOMUDDANNELSER

Vejledning til Skolens myndighedspersoner

Introduktion

Dilemmaspillet: Skolens Myndighedspersoner er et undervisningsmateriale udviklet til uddannelse af skolens pædagogiske personale. Materialet tager afsæt i nogle praksisnære cases, som kunne udspille sig i grundskolen eller SFO’en. Spillet indeholder introduktion til etiske dilemmaer og tre emner. For at komme direkte til dilemmaer og emner – klik på links:

Emnerne aktualiseres af det stigende fokus på skolens og SFO’ens professionelle som myndighedspersoner. Formålet med spillet er at træne deltagernes dømmekraft og evne til at håndtere lovgivningsmæssige dilemmaer i den pædagogiske praksis i skolen og SFO’en.

Forslag til undervisningsproces

Yderligere didaktiske overvejelser og erfaringer:

  • Omfang: Der er flere cases inden for hvert emne. Man kan overveje at udvælge en af dem eller at have alle med på den enkelte station.
  • Tidsramme: Videooplæggene varer fra 5-10 minutter og casene og opkald til fagtelefonen tager hvert et par minutter. Det vil sige, at der kan være op til 15 minutter, hvor gruppen ser oplæg eller lytter. For at sikre tid til refleksion og dialog anbefaler vi derfor, at der sættes minimum 25 minutter af til hver station.
  • Gruppestørrelse: Arbejdet på stationen lægger op til dialog og derfor anbefaler vi, at der er 4-6 deltagere pr gruppe.
  • Fælles videooplæg: Vi opfordrer til, at deltagerne i fællesskab ser videooplægget “Etiske dilemmaer i praksis”. Begreber og perspektiver herfra indgår i “hvis du var det pædagogiske personale”-spørgsmålene, som er på stationerne. 
  • Stationer: Der er 3 komplette set brikker til hvert af de tre emner. Hvis man har mange deltagere er der altså brikker til flere stationer med samme emne, så deltagerne ikke skal deles om brikker.
  • Farvekodede brikker: Brikkerne er farvekodede, så man kan se hvilke brikker der hører til hvilket emne. Magtanvendelse (rød), Tavshedpligt (turkis) og Underretningspligt (lilla).
  • Refleksion: Spillet lægger op til en høj grad af fælles refleksion og dialog. Man kan som underviser opfordre til, at man i gruppen starter med et minuts tid til individuel refleksion efter oplæsning af casene, hvorefter den fælles dialog starter
  • Afsluttende refleksion: Vi opfordrer til at undervisningen afsluttes med fælles dialog. Dels kan der være refleksioner der med fordel kan drøftes i fællesskab og dels kan der være opstået spørgsmål undervejs i processerne.

Forslag til undervisningsmæssigt setup

Materialet er fleksibelt og i afprøvningen har vi arbejdet med stationer i følgende proces:

  1. Alle ser i fællesskab videooplægget om etiske dilemmaer.
  2. Herefter inddeler underviseren holdet i tre grupper. Hver gruppe går mod en af tre stationer. Stationerne har hvert et tema – magtanvendelse, tavshedspligt eller underretningspligt.
  3. Runde på min. 25 minutter:
    1. På stationen starter gruppen med at afspille det videooplæg der hører til stationen. Det kan være oplægget om magtanvendelsen, tavshedspligt eller underretningspligt.
    2. Nu hører gruppen en case (og vælger om de vil have den oplæst af en mande – eller kvindestemme).
    3. Gruppen diskuterer refleksionsspørgsmålene.
    4. Gruppen diskuterer “hvis du var det pædagogiske personale i casen”-spørgsmålene
    5. Gruppen ringer til fagtelefonen.
    6. Gruppen diskuterer perspektiverne fra fagtelefonen.
  4. Gruppen er færdig og går videre til næste station, når underviseren giver signal.
  5. Når alle er igennem alle stationer samler man op i fællesskab.

Læringssyn og fleksibilitet

Spillet stræber efter at give viden om de enkelte emner ved blandt andet at indeholde fagnære oplæg. Samtidig indgår der cases, som ikke tydeligt holder rigtige og forkerte svar.

Spillet er udviklet med en høj grad af fleksibilitet. Man kan bruge alle eller blot nogle af spillets brikker og effekter. Derved kan spillet indgå i forskellig undervisning uanset læringssyn, målgruppe og rammer. Materialets brikker er formet som puslespilsbrikker, som kan sættes sammen, så de dels kan illustrere en trinvis proces for dialogen i gruppen, og så de rent praktisk ikke ender i en rodebunke.

Materialet omtales som et spil, men der er ikke tale om et spil med vindere og tabere. Spil skal mere forstås som en tilgang, hvori der udspiller sig en række scenarier. Spillet rummer ikke en facitliste. Casene fungerer som et afsæt for videre dialog og det er deltagernes perspektiver og refleksioner, som afgør eventuelle beslutninger og handlinger. Det er muligt at få en fagpersons perspektiv ved at “ringe” til fagtelefonen, men her handler svaret i højere grad om hvad fagpersonen hæfter sig ved i den enkelte case, end hvad der eventuelt vil være det rigtige at gøre.

Download elementer til fysisk ressource

Skolens myndighedspersoner er produceret i et begrænset antal som fysiske æsker. Ønsker du selv at printe de fysiske materialer, kan de hentes her:

Hvem og hvor

Materialet er udviklet af uddannere og forskere fra lærer- og pædagoguddannelsen ved Professionhøjskolen Absalon i projektet MUSC (MUltimodale SCenarier i de pædagogiske diplomuddannelser) i 2023-2024. Et projekt baseret på midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Enkelt mindre delleverancer er knyttet til projektet Playful Learning under LEGO Fonden.

Spillets materialer findes på følgende hjemmeside: www.profsim.dk lige som der også vil være yderligere materialer inden for samme og andre emner.

Videooplægsholderne er: Jens Christian Lund, Charlotte Schultz Thers og Jonatan Kolding Karnøe. Cases er inspireret og udviklet med afsæt i forskellige praktikeres erfaringer og oplevelser. Fagtelefonen er indlæst af Bjarke Lindsø Andersen.